Peet 11 - VasútModellezés

 

A harmadik terepasztal érdekessége a Faller Car System TT-s rendszere volt.
Sajnos ez az elem is szétbontásra kerül a költözés és a 4. pálya építésekor, de ha lesz elég hely az új pályán, akkor szeretném, ha ismét kamionok és buszok rónák a köröket a terepasztalon... Ez még csak a jövõ, de addig is pár mondat a 3. terepasztal Car System buszáról...


Faller Car System TT 162931

 

A doboz kinyitása után a következõket találtam benne!

Egy Ikarus buszt ami sima egyszínû ,a lámpák és a feliratok csak imitálva ,az ablakok feketére sötétítve. Mivel a busz akkumulátoros ,töltõt is mellékelt a gyártó. 1o méter nagyon vékony drótot ,késöbbiekben ezt kell majd beépíteni az útburkolatba. Egy igen nehéz doboz volt még a csomagban ,ebben található az a por amibõl a késöbbiekben az útburkolatot kell elkészíteni ,és egy kis tégely amiben a festék van! Még egy kicsinyke zacskó ebben a STOP elektromágnes ,egy pár útburkolati jel és leírás található!

Ajánlom minden kedves modellezõnek ,hogy figyelmesen olvassa el a mellékelt leírást fõleg a STOP mágnes elhelyezés rovatot!

Elsõ lépésként kijelöltem az útvonalat amit a kis buszom be fog járni ,nem lett hosszú "csak 4 méter" irányonként. Számítok arra ,hogy a késöbbiekben a FALLER nem csak ezt az egy buszt hozza ki 1:120 méretarányban ,hanem más modelleket is! Az eredeti forgalmi sáv kint a valós életben kb. 3-3.5 méter széles ezért az "én sávom" is ehhez igazodik így kb.3 cm lesz egy sáv. Természetesen ehhez hozzá kell adni az útpadkát és az elválasztó sávot is. Így az útburkolatom 7-7.5 cm lesz majd.

Több próbálkozást tettem arra ,hogy beszerezzem a Faller megfelelõ célszerszámát a vonalvezetõ drót besüllyesztéshez ,sajnos sikertelenül ,ezért más megoldást kellett kitalálnom.

Szerencsémre Zoli barátomtól kölcsönkaptam egy nagyon jó kis "miniflextet" és ezzel már kényelmesen és gyorsan tudtam dolgozni. A tervezett útpadkától bemértem 1.7 cm-ert és ide vágtam a nútot ami 1 mm mély ,ebben kényelmesen elfér a vezetõszál. Azért ,hogy a szál fix ,és a majdani útburkolat egyenletes legyen vékony papírszalaggal leragasztottam az "útfelületet"!

Fontos ,hogy a papírszalagdarabok úgy fedjék egymást ,hogy a buszon lévõ mágnes semmi esetre se sértse fel!

Az Ikarus "fetankolása" után elindult a próbamenet ,egy rövid kis video bizonyítja ,megérte az egész napos munka!

Az Ikarus elsõ próbajárata.......

A kis buszjáratom nagyon jól sikerült, most már csak az útburkolat elkészítése volt hátra. Komoly akadályokba ütköztem, mivel pontosan nem tudtam, hogyan is kell elkészíteni! Sajnos nem találtam olyan "weboldalt" ahol pontos leírást kaptam volna a technikáról ezért próbálkoznom kellett. Az elsõ "építkezésem" nem járt sikerrel, mert a vezetõszál fölül nem távolítottam el a papírszalagot, és erre kentem rá a csomagban található "glett" szerû anyagot! (Tulajdonképpen ez a por, amit a kezdõkészlethez adtak. Keverés aránya por és víz 2: 1) Száradás után, ez olyan 1-2 óra volt lecsiszoltam és letakarítottam a finom port! Gondoltam ki is próbálom, most hogyan fut a busz, de sajnos elfelejtette az útvonalát a jármûvem!

Nem maradt más választásom fel kellett szednem a hibásan elkészített pályarészt. Mivel a "glett" nagyon is odakötött az alapszinthez komoly vésésre volt szükség! Újabb órák múlva megint takaríthattam, de mindeközben volt idõm kitalálni a megoldást!

A papírszalagot fel kell szedni a vezetõszál fölül, de nem egybe, hanem lassan óvatosan! Közben már sokszor említett "glett" szerû anyagot egy kicsi spaknival a vezetõnútba kell kenni (flekkelni)! Nem szabad gyorsan haladni, mert a glett lassan köt meg és elõfordulhat, hogy a fémszál kifordul a nútból. Vigyázni kell arra is, hogy a vezetõszál ne kerüljön a nút aljára, mert akkor messze lesz a busz mágnesétõl! Mindent összevéve a teljes útvonalat sikerült elkészítenem 5 óra munka után, és a megálló STOP mágnese is a helyére került!

Másnap ismét a csiszolás és a takarítás volt a fõ munkafeladat. Nagyon kell vigyázni, hogy még véletlenül se vizes ronggyal takarítsuk a csiszolt felületet, mert a már elkészült munka a víz hatására fellazul! Szerencsére most sikerem volt és a buszom pontosan követte a vezetõszálat. Jöhetett az útburkolat festése, a StarSet-ben található festék tökéletes volt erre a célra. Pár óra száradás után, amikor a festék bemattult indulhatott az újabb próbamenet. Elõfordult, hogy hosszú percekig csak figyeltem az Ikarus-t, hogy miként rója a köröket. :-)
Finom NOCH szóróanyagból kialakítottam az út szélét ,amit víz alapú ragasztóval rögzítettem.

 

Szerettem volna ha nem teljesen síma az útfelületem (mert ilyen szerintem a valóságban nincs) ezért az út bizonyos részeit a festés elött favésõvel bevéstem és nem gletteltem ki! A festésnél viszont csak vékonyan festettem le ,hogy lehessen látni!

A teljes száradás és a nagyon óvatos porszívózás után ismét jöhetett egy próbamenet. A busz szépen folyamatosan követte a vezetõszálat!

Ikarus menetpróba...

Javaslom minden modellezõnek, hogy építsen hasonló Car System-et mert nagyon élethûvé teheti vele terepasztalát!

 

2o17 Június.

 

A új terepasztalon a fõpályaudvar mellé egy kis kétsávos utat terveztem, és gondoltam miért ne járhatna ott egy helyi közlekedésû busz. Kisebb-nagyobb mérések után belevágtam egy Car System kör építésébe.

Sajnos nemhogy új jármûveket nem adott ki a Faller cég, de már a régi Ikarus busz sem kapható. Az évek alatt a régi kezdõkészletes buszom, bizony teljen üzemképtelen lett, a motorja „beállt” az akkumulátor tönkre ment benne!

Ráfért egy teljes nagygenerál..

Ákos barátom segítségével, új dupla akkumulátor került a buszba és a motort is kicseréltük, új reed csõ is elkelt már, szóval a mûanyag vázon kívül minden cserére szorult.

De ha már ennyire szétszedtük a jármûvet, Ákos épített bele egy komplett világítás rendszert is.
Eközben Pisti barátom, a felépítményt vette kezelésbe, új színre festette és egy „dekor” csíkkal lett kicsivel modernebb a busz!

Amit lehetett szerintem kihoztunk ebbõl a jó öreg Ikarus buszból…
A jövõben tervezem, hogy egy Herpa kamion modellbõl építek Car System jármûvet. Ennek fényében vágtam bele az útvonalak kijelölésének.

A szûkös hely miatt a két jármû ugyanazon irányba fog közlekedni, kerülve egymást.

Ehhez szükségem volt pár kiegészítõ elemre a Faller cég kínálatából.
A két jármû felváltott mozgatásához, be kellett építenem 3 parkoló mágnest és egy váltót is, valamit 4x2 db szenzort is.
A szenzorokat minden esetben párba, egymástól 1o-15 mm építettem be, hogy a jármûvek alján lévõ mágnes mindenképpen jelezzen a számítógép felé.

A autók vezérlésre a számítógép dolga lesz..


Esõként a vezetõszálakat martam be, kijelölve ezzel az útvonalat.

Ezután lefúrtam a parkoló mágnesek helyét, annyi különbséggel (a gyártó nem így javasolja), hogy a parkoló mágnes fölé egy mûanyag lapot ragasztottam ezzel segítve azt, hogy a mágnest utólag még állítani lehessen.

A mágneses váltó helyét is kijelöltem majd kifúrtam, késõbb rögzítettem a helyére pár csepp ragasztóval.

Amikor elkészültem, a teljes munkavonalat legipszeltem két rétegben és lefestettem.



A próbaüzemben egy kölcsön kapott H0-ás teherautó segédkezett!


Ha majd a fõállomás környezetét építem, az út megkapja az útszegélyt és a járdákat is, de ez még messze van!